Onko kukaan käynyt Krakovassa???
Mieleni tekisi tänne kulttuuripaikkaan, millainen hintataso täällä on ja muuta paikan nähtävyyksistä jne
KRAKOVA
4 viestiä
• Sivu 1/1
hieman kokemusta
Kerran olen krakovassa vieraillut. itse olin keväällä jolloin kaupunki jo oli todella nättinä ja kesä oli alkamassa vaikka suomessa oli vielä lunta. näin kesällä kaupunki on varmasti vielä nätimpi! keskustasta vanhan kaupunkin muurien sisältä löytyy vaikka mitä. kauppatoria kiertää monet terassit. hintataso on halpa. vaatteet ovat halvempia kuin suomessa ja vielä halvempaa ovat viinat ja muut alkoholit. baarissakin drinkit eivät paljon maksaneet (ehkä noin. 2 e). keskustassa nähtävää on hienoja kirkkoja (vanhan kaupungin keskellä yksi) ja hieman kauempana joku isompi linna (nyt en millään muista nimeä). ja jos historiaa on lukenut ja kiinnostusta riittää auswitchin keskitysleirillä kannattaa vierailla. siellä järjestetään opastettuja kieroksia jolloin saa kierellessä kuulla mielenkiintoisia tarinoita historian ajoilta. kauempana krakovasta löytyy myös wielitckan suolakaivokset (pari sataa metriä maan alla olevat kaivokset, josta löytyy mm. kirkko ja paljon veistoksia ja muuta mielenkiintoisia nähtävyyksiä.)
kaupunkilomaan loistava kohde! joskus pakko päästä uudestaan.
kaupunkilomaan loistava kohde! joskus pakko päästä uudestaan.
- vieras
Olen käynyt kerran ja on kyllä melkeinpä mieleenpainuvin matka minkä olen tehnyt. Oikeaa historian havinaa jokapuolella. Hintataso on Suomeen verrattuna halpa.Joukkoliikenne toimii,raitsikka ja bussiliput melkein ilmaisia.Eikä taksin käyttökään ollut kallista. Lentokentällä oli tosi pieni taxfree. Kaupoissa ei välttämättä puhuta englantia.Nuoret osaavat paremmin. Vanha kaupunki on todella hieno.Kuninkaanlinnat, kirkot(voi sitä koristeiden ja kullan määrää),tori yms.Torin ympärillä paljon viihtyisiä terasseja.Tämä seutu hyvin restauroitu, muualla vielä paljon huonokuntoista ja korjaamatonta. Hotellin respasta otettiin matka Auswitchiin,hakivat aamulla hotellilta ja veivät yheiseen bussiin (ilmastoitu)lähtöpaikkaan.Bussimatka kesti n. tunnin ja ensin oltiin Auswitchin puolella (Engl.kielinen opas) ja sitten siirryttiin parin km:n päähän Birkenaun kuolemanleiriin, joka on tosi iso.Hyvät kengät jalkaan! Oli siinä pitkäksi aikaa miettimistä. Palasimme Krakovaan n. klo 16.30. Bussissa näytettiin videolta taustatiedot tuhosta, mikä oli mielenkiintoista.Maksoi jotain 40 e. Suolakaivoksiin ei keretty.Voin suositella Krakovaa kaikille. Siellä on kyllä varmaan aina paljon turisteja.
- siri
4 viestiä
• Sivu 1/1