Naisena Sharm El Shekhissä?

Keskustelua Afrikan maista ja matkoista.

Naisena Sharm El Shekhissä?

ViestiKirjoittaja Kerstina » 12 Maalis 2007, 00:28

Heippa.
Kaipaan kommentteja Sharm El Sheikhin turvallisuudesta, lähinnä yksin matkustavan naisen näkökulmasta? Pitääkö laittaa burha päälle, vai uskaltaako liikkua kaupungilla normivaatteissa? Taksit lienevät turvallisia myös yksin matkustaessa?
Kerstina

Re: Naisena Sharm El Shekhissä?

ViestiKirjoittaja Evelyn » 22 Maalis 2007, 08:48

Kerstina kirjoitti:Kaipaan kommentteja Sharm El Sheikhin turvallisuudesta, lähinnä yksin matkustavan naisen näkökulmasta? Pitääkö laittaa burha päälle, vai uskaltaako liikkua kaupungilla normivaatteissa? Taksit lienevät turvallisia myös yksin matkustaessa?

Yhtälailla kuin muuallakin yksin matkustaessa, ei varovaisuus ole pahasta. Normaalivaatteissa voi ihan liikkua, mutta mitä vähemmän sitä vaatetta on, sitä enemmän on huomionosoitukset taattu. Tuosta ko. paikasta en ihan tarkkaan muista mikä tilanne oli, mutta muistan että Hurghadassa tultiin kyllä vielä tuttavallisemmin luo. Kannattaa muuten varoa lapsia jotka haluavat vaihtaa rahaa, yleensä kolikoita.. ;)
Taksilta kannattaa aina ennen sisään astumista kysyä että mitä maksaa sinne ja sinne. Ja muistaakseni vain tietynlaisia takseja kannattaa käyttää.. Kannattaa tuossa taksijutussa kysyä oppaalta paikanpäällä lisää neuvoa :)

Hyvää matkaa!
Evelyn

sinne vain

ViestiKirjoittaja mukava paikka » 23 Maalis 2007, 10:09

Paikka on hieno ja kyllä siellä voi nainen kulkea yksin. Ei ole mitään pelättävää. Itse olin siellä noin tasan vuosi sitten ja kaikki meni hyvin. 8) Tietysti yleinen varovaisuus on hyväksi niin kuin muissakin maissa. Itseään ei tarvitse mitenkään suojata vaatteilla, on nimittäin niin turisti paikka että ei ne siellä sano mitään. Kannattaa käydä uimassa korallirannalla, on upea kokemus :D
mukava paikka

nainen sharm el sheikissä

ViestiKirjoittaja Vieras » 10 Touko 2007, 13:41

olin sharm el sheikissä jouluna 2005 perheeni kanssa. Yhtenä iltana lähdin vaateostoksille veljeni kanssa, ja joka putiikissa törmäsin samaan ärsyttävään ja loukkaavaan kulttuurieroon: myyjä ei puhunut sanaakaan minulle,naiselle, vaan kysyi vaatekokoani ja mielipidettäni vaatteista veljeltäni!
Vieras

ViestiKirjoittaja tytteli » 10 Touko 2007, 14:30

Anonymous kirjoitti:olin sharm el sheikissä jouluna 2005 perheeni kanssa. Yhtenä iltana lähdin vaateostoksille veljeni kanssa, ja joka putiikissa törmäsin samaan ärsyttävään ja loukkaavaan kulttuurieroon: myyjä ei puhunut sanaakaan minulle,naiselle, vaan kysyi vaatekokoani ja mielipidettäni vaatteista veljeltäni!

Itselleni noin ei ole käynyt, vaikka kuljinkin pääasiassa miesporukassa egyptissä kaupoissa. Olin tosin Hurghadassa, mutta enpä uskoisi sen vaikuttavan asiaan niin kovasti.. jos halusin jotakin ostaa (etsin kuumeisesti sopivaa laukkua), myyjä saattoi ottaa ihan kädestä kiinni ja johdattaa minut myyjän mielestä sopivan laukun luokse. Muutenkin kuuntelivat sitä, mitä tahdoin. Ja jos hinta oli liian korkea, onneksi oli ne suomalaismiehet puolustamassa, joko sain sopivan hinnan tingittyä tai lähdettiin pois.

Miehet noin yleensä Hurghadassa olivat ystävällisiä, kovin kiinnostuneita tietysti, mutta ei kukaan edes yrittänyt mitään. Kädestä välillä tosiaan pitivät kiinni, mutta nopeasti vetäisin käteni pois. Ja kehuahan ne miehet osaavat, kivahan sitä on kuunnella, kunhan vain tajuaa että ei lupaudu lähtemään minnekään..

Egypti on ihana paikka mielestäni, suunnittelin lähteväni syksymmällä viikoksi Kairoon.. teimme päivän retken kairoon, mutta paljon jäi vielä näkemättä.. saa nähdä uskaltaako yksistään lähteä..
tytteli

ViestiKirjoittaja Saara » 28 Kesä 2007, 16:14

Miehet (pääaisassahan Sharm El Sheikissähän on vain miehiä) ovat ystävällisiä ja tuttavallisia, yksin liikkuessa kannattaa vain muistaa, ettei lähde mukaan, jos pyydetään, me liikuimme tyttöporukalla ja ehdotuksia kyllä sateli, mutta kun kieltäydyimme ne loppuivat kyllä nopeasti. Ihan fiksuja olivat, oli hyvä olla. Ihana paikka!!
Saara

Loukkaavaa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 01 Loka 2007, 14:06

Haluaisin valistaa sen verran muslimimaissa kävijöitä (kuten tätä neitiä/rouvaa joka veljensä kanssa oli putiikissa saanut huonoa palvelua), että kun astut putiikkiin veljesi/miehesi/miespuolisen kanssa, on äärimmäisen kunnioittavaa sinua kohtaan, että miespuolinen putiikinpitäjä puhuu miespuoliselle seuralaisellesi, eikä suoraan sinulle!
Tämä on siis kunnioituskysymys eikä suinkaan naista alentavaa! Myyjä kunnioittaa toisen miehen vaimoa/siskoa/tytärtä, eikä hyökää puhumaan hänelle, un hänellä on mies seurassaan, jolta voi asiat kysellä.
Tunisiassa lomaillessani tämä on arkipäivää kun kuljemme mieheni (tunisialainen) kanssa jossakin, myyjä kysyy automaattisesti häneltä (jos on mies)... Ja vinkkinä; hyvätapaiset miehet käyttäytyvät näin! Toki löytyy niitäkin, jotka suoraan hyökkäävät naista palvelemaan, vaikka hänellä olisikin mies vieressä; mutta silloin on joku pielessä.
Toivottavasti otat selvää maan tavoista ennenkuin teet päätelmiäsi, ja irjoitat kitkerä mielipiteitäsi(jotka eivät pidä paikkaansa)!

Ja nämä tavat siis ainakin pohjois-afrikan maissa.

Antoisia matkakokemuksia kaikille! :D
Vieras

Paluu Afrikka