Gambia

Keskustelua Afrikan maista ja matkoista.

Gambia

ViestiKirjoittaja vieras » 24 Tammi 2007, 13:31

Moi!

Mitä mieltä ootte paikasta. Saako varmuudella mahataudin? Minkälaisia ruokia tarjolla? Onko paikka ok 5-vuotiaalle? Turvallisuus? Oletteko ottaneet malarian estolääkityksen? Keltakuumerokote?

Paikka kiinnostaa kovasti :)
vieras

Gambia

ViestiKirjoittaja minni » 26 Tammi 2007, 11:55

Heipä hei!

Olen lähdössä maaliskuussa Gambiaan ja kävin juuri hoitamassa rokotukseni kuntoon: perusrokotukset oltava ok (mm.Tetanus eli jäykkäkouristus), A-hepatiitti, Keltakuume + malarialääkitys (edeltävä tabletteina; Lariam niminen lääke). Malarialääkityshän ei koskaan ole 100% varma, eli lisäksi pitäisi huolehtia eri keinoin siitä, ettei hyttyset pääsisi pistämään (auringonlaskun jälkeen vaalea, pitkähihainen vaatetus + hyttyskarkotteet; vaikuttavana aineena erityisen tehokas Permetriini jota ei tosin saa käsittääkseni Suomesta- ainoastaan hyttysverkkoja, jotka on käsitelty ko. aineella, toinen tehokas aine on dietyylitoluamidi, jota pitäisi saada helposti jo täältä kotimaasta).

B-hepatiitti rokotetta ei tarvinne jos kyse on tavallisesta lomamatkasta (tarttuu veriteitse + limakalvoilta), eikä viivy maassa pidempiä aikoja. Keltakuume rokotteesta kannattaa myös pyytää kansainvälinen rokotustodistus (keltainen), joka saatetaan vaatia esim. välilaskun aikana infektoituneesta maasta saapuvilta matkustajilta - ko. todistusta ei tosin tarvitse Gambiaan mennessä, sillä Suomi ei luonnollisestikaan kuulu näihin maihin :) !

Rokotukset kannattaa hoitaa hyvissä ajoin kuntoon, lisäksi ne kustantavat jonkin verran - itse hankin tosiaan yhden rokotteen ja yksityisellä lääkäriasemalla tämä tuli maksamaan noin 70 eur. Terveyskeskuksista ei saa muita kuin ns. perusrokotteet.

Muihin kysymyksiin en sitten vielä osaakaan vastata, mutta netistä luettuani eri kommentteja luulisin, että kohde on aika turvallinen ja myös lapsiperheille :D !

Eikun matkaa vain rohkeasti siis varaamaan !!
minni

ViestiKirjoittaja Vieras » 26 Tammi 2007, 12:58

edellisessä viestissä olikin jo täydellinen selvitys rokotuksista ja malaria-lääkkeestä. On olemassa myös toinen malaria-lääkitys joka ilmeisesti sopii paremmin lapsille, ainakin siskoni lapset eivät syöneet Lariamia vaan jotain muuta.
.
Itse olen käynyt kaksi kertaa Gambiassa, sekä omatoimimatkalla että tjäreborgin järjestämällä tjuristimatkalla. Turvallinen maa on, ei väkivaltaa tai ryöstöjä, illalla öisin uskaltaa kävellä hyvin. liian innokkaat paikalliset "oppaat" saattavat ajoin ärsytttää mutta kun jaksaa olla kärsivällinen ja kohteliaasti kieltäytyä seurasta, lähtevät kyllä matkoihinsa.

Mahatautia kukaan meidän porukasta ei saanut, vaikka oltiin paikallisiisa ravintoloissa syömässä. hotelleissa ja lähialueella saa ihan tavallsita turisti-ruokaa. Gambia on iso-britannian vanha siirtomaa, joten fish and chips on suisittia. muutenkin kalaruokaa on saatavilla ja paikalliset valmistavat ihania kalaherkkuja. lihaa emme käytä, joten siitä en osaa sanoa, muuta kuin että lampaan ja naudan lihaa oli tarjolla.

Bungalow beach hotellia suosittelien lapsiperheelle, oltiin siellä 2vkoa turistimatkalla yhdessä siskon perheen kanssa (3 ja 7-vuotiaat) . Huoneet hyvät, BB:N ranta ovat ihana ja hotellien uima-altaat myös puhtaita ja siistejä, neidän hotellin henkilökunta oli avuliasta ja asiallista.

Gambiasta löytyy paljon katseltavaa ja ihmeteltävää, mutta ihmisten aitous, lämpö ja hymy jäi perhaiten mieleen.
Suosittelen!
Vieras

Re: Gambia

ViestiKirjoittaja Vieras » 17 Maalis 2007, 00:50

vieras kirjoitti:Moi!

Mitä mieltä ootte paikasta. Saako varmuudella mahataudin? Minkälaisia ruokia tarjolla? Onko paikka ok 5-vuotiaalle? Turvallisuus? Oletteko ottaneet malarian estolääkityksen? Keltakuumerokote?

Mahataudin saa varmuudella!kaikilla sitä oli!
klinikalle ja antibiootit.keltakuume ja malaria.(laritium)pakko olla.
lapsista pitää pitää huoli ja paikallisten alueille oppaan kanssa!
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17 Maalis 2007, 00:55

Anonymous kirjoitti:

Mahataudin saa varmuudella!kaikilla sitä oli!
klinikalle ja antibiootit.keltakuumerokote ja malaria.(larium)pakko olla.
lapsista pitää pitää huoli ja paikallisten alueille oppaan kanssa!

Länsimaalaiset pitävät ruokapaikkoja, joten ruoka kansainvälistä!
hyttysiä on!
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17 Maalis 2007, 00:58

[quote="Anonymous"][quote="vieras"]Moi!

Paikka kiinnostaa kovasti :)[/quote
Vieras

ihana maa!!!

ViestiKirjoittaja Vieras » 03 Huhti 2007, 14:26

heippa,
oltiin tammikuussa porukalla gambian koyussa. miehet sai mahataudin mutta me tytöt ei. paikka aivan ihana, paratiisi. ollaan justiin varaamassa ensi talveksi uutta matkaa.
aivan hyvin voi lähteä lapsien kanssa! ihan pienistä kahviloista tai ranta baareista en itse enää aio syödä mutta kyllä isommista ravintoloista on turvallista syödä. myöskään ns. "fruit ladyjen" myymiä hedelmä salaatteja ei kannata ostaa (vaikka ihania ovatkin) koska hygienia on tosi huonoa ja tekevät ne salaatit siinä rannalla. mutta tietysti hedelmiä missä on kuoret voi syödä. ja sitten iso vinkki! ostakaa käsidesiä mukaan ja paljon. ihmiset haluaa kaikki kätellä teitä eikä siellä käytetä vessassa paperia... ja rahat on kanssa tosi likaisia. mutta toivotaan että rakastutte maahan niin kuin meille kävi.
hyvää matkaa!
Vieras

malaria

ViestiKirjoittaja Vieras » 03 Huhti 2007, 14:28

niin vielä unohtui toi malarin lääkkeen nimi. suosittelen malaronea. uusi lääke, aika kallis mutta ehdottomasti estolääkkeistä aiheuttaa vähiten sivuvaikutuksia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 09 Heinä 2007, 13:07

Malarialääkityksistä kannattaa käyttää Lariamia, tosta uudesta en osaa sanoa, mutta Heliobaria ei kannata käyttää, kalkkitabletitkin on tehokkaampia. Keltakuumerokotus ja rokotustodistus kannattaa hankkia jos meinaa tehdä retkiä Senegalin puolelle, saattavat rajalla kysellä. Kotussa oli joku Abrakadabra tai jotain, paikallinen matkanjärjestäjä jolla oli ihan mukavia retkiä. Kotun aukion vieressä oli Pendula-niminen ravintola josta sai hyvää paikallista ruokaa ja joka ilta on paikallisia esiintyjiä. Itse tykästyin Chicken Yassa-ruokaan. Kokemukset vuodelta -99, eli saattavat olla osin vanhentunutta, mutta päällimmäisenä jäi mieleen, että ruoka oli erittäin hyvää, ja koska ollaan Atlantin rannalla, myös kalat ovat maukkaita.
Vieras

ihana gambia

ViestiKirjoittaja vieras » 05 Loka 2007, 21:36

Tuossa viime jouluna matkustin ystäväni kanssa Gambiaan ja ihastuin paikkaan ja paikallisiin ihmisiin täysin. Pakko päästä sinne toistekin! Ihmiset ovat hyvin ystävällisiä ja kaikki moikkailevat toisilleen, siitä tulee vaan kertakaikkiaan hyvä mieli kun kaikki hymyilee ja tervehtii, toisin kuin täällä suomessa jossa ihmiset vaan kävelevät nokka pystyssä suurimman osan ajasta vilkaisematta edes vastaantuleviin. Paikalliset olivat kuitenkin melko tungettelevia aika ajoin, mutta käytössämme oli aina paikallinen opas (saa maksusta hotellin ulkopuolelta) joka piti kaikki turhat kaupittelijat poissa. Ruoasta ei saatu mitään tauteja, mutta jossain suositeltiin, ettei kannata syödä porsaan lihaa, koska siellä ei sitä hyvin osata valmistaa, onhan maa sentään muslimimaa, eikä paikalliset syö sikaa, joten eivät kunnolla osaa sitä valmistaakaan, tai näin ainakin väitettiin. Keltakuumerokote on pakollinen, ilman sitä ei maahan pääse, sen lisäksi hepatiitti rokotus ja malarialääkkeet olivat paikallaan. Itse rakastuin tähän maahan, mutta uskon että maa kuitenkin jakaa paljon mielipiteitä, joko siitä pitää tai sitten inhoaa. Itse olen pitävien joukossa:) Hyvää matkaa kaikille jotka Gambiaan matkustavat, toivottavasti nautitte matkasta yhtä paljon kuin minä ja ystäväni:)
vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20 Marras 2007, 13:09

[ihana maa, ihanaa kalaruokaa, olen 2 x tänä vuonna ollut, tammikuulla, huhtikuulla, nyt torstai 22.11 jälleen, pelkät lennot, african villagesta vuokrattu apart, ainoa maa, missä ei ole mahatautia, Turkissa yleensä aina, olin 3 vko siellä kesällä, ja mahatauti,ainoa maa Gambia, missä en ole saanut!
on Lariam kuuri aina, keltakuume, ja hepatiitti B, Gambiaa varten ottanut
A on ollut 10 v. Mun lapsen lapsi lähtee Kap Verdeen/etelä-Afrikaan samaan aikaa, 10 kk, ei mitään tarvi pelätä Afrikassa, tai normaalisti
'varovainen'kuten joka maassa

Paikka kiinnostaa kovasti :)[/quote] :lol:
Vieras

ViestiKirjoittaja kalamies » 26 Marras 2007, 17:27

Kalaruuat ovat kuulema ihania - entäpä kalastus? Onko kukaan tehnyt Gambiassa kalastusretkiä?
kalamies

ViestiKirjoittaja Vieras » 26 Marras 2007, 18:54

Moi! Viime talvena kalassa Gambiassa ja taas jouluna menossa... Banjulin lähellä on Sport Fishing Centre josta pääsee jokisuistoon ja merelle kalaan, saaliina isoa tarpoonia , barracudaa, eksoottisia pohjakaloja mm. butterfish. Veneet eivät ole luksusta mutta kalaa tulee! Bungalow Beach hotellin edessä rannalla pari kunnon uisteluvenettä (bayliner) mutta saaliit eivät vakuuttaneet. Ota omat ISOT kelat mukaan ja uisteluvavat sillä kalusto ei ole välttämättä priimaa...
Vieras

Gambian kokemuksia

ViestiKirjoittaja Maarit » 13 Heinä 2008, 00:15

Malarialääkitys pitää varmaan ottaaa. Me käytimme Lariamia. Ei siitä muita sivuoireita ollut kuin tabletin ottamisen jälkeisenä yönä huono uni. Me otimme myös keltakuume- ja hepatiittiB-rokotukset.

Me ei saatu mitään vatsaoireita, vaikka söimme paikallisissa kuppiloissa ja jopa niitä fruit-ladyjen salaatteja.

Muuten kiinnostava paikka. Siellä tunsi olevansa Afrikassa ja ihmiset ystävällisiä. Bumsterit ovat kyllä ärsyttäviä, mutta suhtautumisen oppii ja tilanne helpottuu, kun rusketus lisääntyy. Jos nyt menisin uudelleen, melkein palkkaisin koko viikoksi lemmikki-bumsterin, joka pitäisi kaikki muut tyrkyttäytyjät loitolla.

Ottakaa yhteyttä suomalaiseen Anuun. Hän asuu kuivan kauden Gambiassa ja järjestää privaatteja opastuskierroksia. Me ainakin tykättiin. Mulla ei valitettavasti ole enää tallella hänen yhteystietojaan.
Maarit

Gambia

ViestiKirjoittaja Lilliputti » 16 Elo 2008, 21:05

:D
Olimme helmi-maaliskuussa siellä kaksi viikkoa.
Rokotuksita tärkeitä ovat, jäykkäkouristus, a-hepatiitti ja keltakuume ja Malaria-lääkitys ehdottomasti. Malaria lääkkeitä on erinimisiä. Keltakuume rokotetiin meillä terveyskeskuksessa 22 eurolla kpl, kun siitä tulee virallinen kansainvälinen todistus, a-hepatiitti maksoi noin 50 euroa kpl ja rokotus, mutta minä rokotin itse, malarialääkitys on kans jotain noin 36 euroa kappale. Terveyskeskuksesta kyllä kannattaa kysyä, he tietävät, miten kussakin kunnassa on rokotussysteemit.
Maassa saa hienoja kokemuksia ja ruoka oli myös hyvää, vatsatauteja ei tullut ja ihmiset ovat ysävällisiä, vaikkakin innokkaat opastajat saattavat aluksi tuntua häiritseviltä, mutta he uskovat, kun sanoo ja eivätkä olleet ilketä. Kävimme kahdessa perheessä vieraisilla ja veimme tuliaisiksi 50 kilon riisisäkin. Köyhyyttä on kansalaisten keskuudessa ja virallinen yhteinen kieli on englanti. Keskikuukausi tulot on 30 euroa ja mies voi ottaa 4 vaimoa jos voi elättää. Perheet ovat isoja ja ihmiset pikimustia. Luonto on hienoa, apinpita jokapuolella ja silittelimme myös kesyjä krkotiilejä . Luonnonpuistossa käynti oli elämys kaikkine eläimineen.
Suosittelen.
Lilliputti

Seuraava

Paluu Afrikka