Vinkkejä vatsatauteihin

Vinkkejä vatsatauteihin

ViestiKirjoittaja Leena » 08 Huhti 2005, 17:25

Olen lähdössä mieheni kanssa etelänmaille ja haluaisin tietää vinkkejä vatsatautien ehkäisyyn. Käsien pesu ja yleinen hygienia erityisesti ruokaillessa ovat kai itsestäänselvyyksiä, mutta onko muita keinoja välttää vatsatauteja?
Leena

vatsatautien ehkäisystä

ViestiKirjoittaja iines » 09 Huhti 2005, 12:54

Suosittelen lämpimästi maitohappobakteereja, joita saa apteekista ilman reseptia. Kuuri aloitetaan pari päivää ennen matkaa ja pidetään yllä koko matkan ajan. Tämän lisäksi kannattaa hankkia 40-60 %:sta alkoholia, jota nautitaan aamuin illoin. Meillä on ollut tapana ottaa "hömpsyt" myös aina silloin, kun on tullut syötyä jotain vähän eksoottisempaa/epäilyttävämpää. Yhdestä huikasta ei tule humalaan, mutta pöpöt kuolee. :wink:
iines

Vatsavaivat

ViestiKirjoittaja vieras » 14 Touko 2005, 15:14

Minä saan maitohappobakteereista ummetusta. Sen sijaan hyvä vinkki on syödä paikallista jogurttia heti alkajaisiksi. Se on pehmeä lasku paikalliseen bakteerikantaan.

Toinen vinkki on, että älä kuuntele matkaseuralaisten valituksia hirveistä mahavaoivoistaan, äläkä osallistu sellaiseen keskusteluun, vaikka huomaistkin joitakin oireita. Olen vakaasti sitä mieltä, että siitä valittelusta ja pelosta niitä vaivoja juuri tulee. Ne ovat usein psykosomaattisia. Kyllän niitä tulee, kun vain suggeroi itsensä siihen, että varmasti se iskee.

Kalliissa hotelleissa vihannekset pestään usein keitetyllä vedellä, joten nekin saattavat olla turvallisia. Järkeva vain pitää olla.
vieras

ViestiKirjoittaja nii » 02 Kesä 2005, 03:09

Lasten kanssa reissattu maanosasta toiseen. Syöty on mitä mieli tekee, ja kaikkea. Kertaakaan kenelläkään ei ole mitään vatsavaivoja ollut. Eikä mitään maitohappoja tai muita vastaavia olla syöty.
nii

jalla jalla

ViestiKirjoittaja SMK » 29 Kesä 2005, 21:10

Kohtuullinen tervejärki kannatta säilyttää: ei jääpaloja juomissa, ei pullottamattomia juomia (kraanavettä!!) eikä ikinä kanaa grillistä, joka ei pyöri! Jos kypsä kana seisoo odottelemassa ostajaa pysähtyneessägrillissä, siitäsaa varmuudella kunnon jallan eli raivoisan vilkkaan ruoansulatuksen. Paikalliset apteekit osaavat kyllä neuvoa lääkkeet ko.vaivaan. Ymmärtävät turistin elekieltäkin kiitettävästi.

Kokemusta on niin Afrikasta kuin etelä-Euroopastakin.
SMK

Vedet pullossa parempi!!

ViestiKirjoittaja Vieras » 16 Elo 2005, 12:58

Joo, ei kannata kokeilla ainakaan kraanavettä, jos lomailee "köyhissä" maissa. Kerran kun olin pesemässä hampaita, kraanasta tuli iso, pitkä mato. Arvatkaa meninkö sinne enää. :x Tämä tapahtui Vietnamissa.
Vieras

Vatsatautia aika hankala välttää...

ViestiKirjoittaja Lomanainen » 05 Tammi 2006, 02:07

Hei!
Ehkäisykeinoista ei useinkaan niin paljoa apua, sillä bakteerikanta on joka maassa niin erilaista että joka paikassa mahansa kyllä ruikulille saa (tietysti poikkeuksena on sellaiset teräsvatsat jotka voi syödä mitä vaan)Paras apu itselleni on ollut paikallinen apteekki, josta saa oikeat lääkkeet paikalliseen bakteerikantaan...Eli reippaasti apteekkiin vaan :lol:
Lomanainen

ViestiKirjoittaja Tokela » 27 Helmi 2006, 03:52

Jos on taipuvainen suorastaan ylihysteriaan, suosittelen jotta unohtakaa koko matkailu. :oops:

Ei kannata mennä edes " peräseinäjoelle" kun on eri bakteerikanta sielläkin :?

Jos vielä varoitukseni jälkeenkin uskallat lähteä matkaan, niin varustaudu siis kunnon hyvällä kojakilla, josta sitten aamuisin vetäiset vain korkillisen ja todellakin vain ja ainoastaan lääkkeeksi! :lol:

Pidä huoli, jotta konjakki on alkuperäistä Ranskalaista ja hyvin kallista! :wink:

Sillä lääkityksellä pysyy pöpöt kurissa! 8)
Tokela

Re: Vinkkejä vatsatauteihin

ViestiKirjoittaja casha » 15 Huhti 2006, 14:24

Leena kirjoitti:Olen lähdössä mieheni kanssa etelänmaille ja haluaisin tietää vinkkejä vatsatautien ehkäisyyn. Käsien pesu ja yleinen hygienia erityisesti ruokaillessa ovat kai itsestäänselvyyksiä, mutta onko muita kei

noja välttää vatsatauteja?

itse egyptissä useammin käyneenä olen todennut, että viski tai konjakki hömpsyt aamulla. päivällä ja illalla tappavat pöpöt. Hömpsyillä tarkoitan n. ruokalusikallista. Toimi ainakin meillä ja tietenkin kannattaa muistaa hyvä käsihygienia (apteekista Anti Bac) maksaa n. 3 euroa ja pullo riittää kahdelle aikuiselle viikoksi. :wink:
casha

ViestiKirjoittaja jukebox1 » 31 Heinä 2006, 14:47

Mulle lääkäri sanoi noista maitohappotableteista, että niiden vaikutus on aivan sama kuin sokeria tai kalkkitabletteja söisit. Olenkin käyttänyt tuota konjakkia ehkäisevänä vatsalääkkeenä, pieninä hömpsyinä, niin kuin tuossa aiemminkin ja se on ainakin tähän asti tehonnut. Jos esim. Intiaan olette joskus matkalla, niin välilaskun aikana Dubain kentältä saa ranskalaista brandya n. 10 €/ pullo.
jukebox1

ViestiKirjoittaja varjoankka » 04 Marras 2006, 00:14

Minä myös olen käyttänyt silkkaa viinaa pöpöjen ehkäisyyn. Joka aterian jälkeen tiukka drinkki. Mitä vanvempaa sen parempaa :wink:
varjoankka

vatsataudeista

ViestiKirjoittaja mariaana.s » 05 Tammi 2007, 13:14

Mitä ne paikallisten apteekkien rohdot mahtaisi olla? Mä menin Tunisiassa pyytämään imodiumia,kun vatsa alkoi pitämään meteliä. Oisko ollut jotain sopivampaa,kun ei ihan ripulia kuiteskaan ollut.
mariaana.s

Jalla

ViestiKirjoittaja Vieras » 05 Maalis 2007, 16:56

Niin.. Sen vattataudinhan voipi saada ihan koto Suomessakin.. Eikö? Tosin etelässä voi saada asteen verran ärtsymmän pöpön.. Mutta nou hätä. Kunnon ameeba mahassa hoitaa kyllä ylimääräiset "joulukilot" pois ja avot on kesäksi 6päkki taas kohdallaan..

Siis kunnon hygienia on ihan jees. Käsien pesu.. Raanaveden välttäminen.. Ja muutoinki seisovasta pöydästä kun syöpi niin se salaatti tarjoaa usein epämiellyttäviä yllätyksiä..

Sisäinen ja ulkoinen desinfiointi perinteiseen suomalaiseen tapaan.. on A ja Ö :wink:
Vieras

Re: Vinkkejä vatsatauteihin

ViestiKirjoittaja nixi » 02 Touko 2007, 00:03

Leena kirjoitti:Olen lähdössä mieheni kanssa etelänmaille ja haluaisin tietää vinkkejä vatsatautien ehkäisyyn. Käsien pesu ja yleinen hygienia erityisesti ruokaillessa ovat kai itsestäänselvyyksiä, mutta onko muita keinoja välttää vatsatauteja?

Aina mukana savetteja tai pieni käsidesi-pullo, jolla putsataan kädet ennen ruokailua...perheemme ei ole ainakaan sairastellut vatsatauteja ulkomaanmatkoillamme, kiitos hyvän käsihygienian :)
nixi

Paluu Yleistä matkakeskustelua