Etelä-Afrikka ja Krugerin luonnonpuisto

Keskustelua Afrikan maista ja matkoista.

ViestiKirjoittaja Jartsa » 24 Heinä 2008, 12:03

Moikka vaan Etelä-Afrikan kävijöille.
Olen menossa ensi talvena ensi kertaa tai olisi siis tarkoitus mennä Etelä-Afrikkaan. Matkaan kuuluisi Kapkaupunki, Shakaland, Krugerin safarikierros ja Johannesburg.
Näkyykö Krugerin puistossa niitä eläimiä paljoakaan vai onko kaikki piilossa, kun jeepin kanssa ajelee ohi?
Onko teillä omakohtaisia kokemuksia kyseisistä paikoista ja mikä talvikuukausista olisi ihanteellisin. (Sadetta mahdollisimman vähän).
Mitenkäs turvallisuuden kanssa, onko turisti "helppo nakki" ja rahat pois vai toivottu vieras.
Antakaa jotain matkaan liittyviä pikku vinkkejä.

Jartsa
Jartsa

ViestiKirjoittaja Vieras » 24 Heinä 2008, 17:24

Tervehdys Jartsa!

Työskentelen Johannesburgissa ja viestisi osui silmään etsiessäni vinkkejä Italian/Euroopan matkoihin.

Helmi-Maaliskuu on ainakin ihan hyvä ajankohta, toisaalta eri puolilla maata sataa aikalailla eri aikoihin. Marraskuu on myös hyvä kuukausi, jos se nyt talvikuukaudeksi lasketaan :lol: Johannesburgissa on runsaasti ukkosia talvikuukausina (joulukuu-maaliskuu), Cape Townissa on taas kuuma ja kuiva. Siellä sateet ja kovat tuulet osuu aikalailla touko-elokuulle. Toki siellä vuotoinen sademäärä on toisaalta paljon suurempi kuin esim. Johannesburgissa. Krugerin alueella aurinko paistaa aikalailla tasaisesti läpi vuoden ja se onkin EA:n aurinkoisimpia alueita.

Vinkkejä omien kokemuksien pohjalta (Shakaland on minulle vieraampi enkä siellä ole käynyt):

1)Krugerissa näkee kyllä hyvin eläimiä. Omatoimisen jeeppikruisailun lisäksi (jos sitä aioitte harrastaa) kannattaa ehdottomasti osallistua myös ammattilaisten pitämille sekä aamupäivä että iltasafareille. Minun silmääni 3:n safarin aikana osui big five, seeproja,kirahveja jne. parhaiten niitä näkyi aamutuimaan.

2) Loistava majoitusvaihtoehto Krugerissa on Treestoo Komatipoortin pikkukaupungissa Mozambiquen rajalla aivan Krugerin Eteläosassa. Hinnaltaan edullinen ja erittäin kodikas. Siistit huoneet, joita on vain 7 kappaletta. B&B:tä pitävä mukava englantilaispariskunta on erittäin avulias ja tekivät joka ilta huokean hintaisia ja maistuvia ruokia esim. yhtenä kertana oli grilli-ilta. Kaiken kruunasi vielä open bar :P

3) Krugeriin kannattaa ehdottomasti ajaa itse, koska auton vuokraus on helppoa ja erittäin edullista. Tosin vasemmanpuoleinen liikenne vaatii oman totuttelunsa.

4) Johannesburgin kaupungissa ei sinällään ole ihmeempiä nähtävyyksiä. Likainen ja iso. Paljon saasteita. Esim. meidän toimiston ikkunasta oikein näkee kuinka saastepilvi leijuu joka puolella. Toisaalta Joburgista löytyy kaikki mahdollinen mitä vain osaa kuvitella. Esimerkiksi paljon loistavia ravintoloita useassakin paikassa. Melvillen alue on yksi parhaimmista. Soweton kierros on myös yksi hyvä vaihtoehto. Jozitoursin matkalla kävin itse ja rosoisesta ensivaikutelmasta huolimatta opas on hyvin asiastunteva ja osaa kertoa omakohtaisesti townshipin elämästä. Edulliset hinnat plussaa. Majoitus kannattaa ehdottomasti valita downtownin ulkopuolelta. Esim. Sandtonin alueella on rauhallisempaa ja turvallisempaa. Tosin myös kalliimpaa. EA:ssa turvallisuus on ehdottomasti suurin asia Joburgissa. Jos Komatipoortissa voi jättää oven auki yöksi, on Johannesburgissa ne lukittava ainakin 10 kertaan. Esim. Yhden kollegani kotiin on murtauduttu 6 vuoden aikana 7 kertaa.

5) Cape Townissa kannattaa budjetista riippuen majoittua Waterfrontin tai sea pointin alueille. Hyviä vaihtoehtoja on esimerkiksi kalliimmat Commodore waterfrontissa ja O on Kloof Bantry Bayssa sekä Villa Sunshine Bantry bayssa. Villa Sunshine on henkilökohtainen suosikkini, koska edulliseen hintaan saa rauhallisen huoneen, merinäköalan (huone 5 ainakin) ja täyttävän aamiaisen.

6) Daytrippers on loistava putiikki joka tekee erilaisia päiväretkiä ja halpaan hintaan. Opas kokkaa myös safkat puolessa välissä reissua. Itse osallistuin viinitila reissulle ja Cape Pointin reissulle. Ensimmäinen vieraili 4 tilalla ja oli hyvä vaihtoehto aloittelevalle viininmaistelijalle :P Toinen reissu oli Cape Pointiin ja hyväntoivonniemelle. Siihen kuului myös pyöräilyä strutsien ja jumalattoman kovan tuulen keskellä. Molemmat retket olivat vain n. 25 € per nenä. Ei paha.

7) Cape Townissa kannattaa käydä ehdottomien viinitilojen ja cape pointin lisäksi pöytävuorella ihastelemassa maisemia (jos sää sallii) ja Long Streetilla haistelemassa boheemia tunnelmaa. Iltaisin siellä meno on aika railakasta ja itselleni on useimmiten kaupiteltu mietoja ja hieman vahvempia huumeita joka kadun kulmassa. Hyviä paikallisen henkisiä kuppiloita keskustassa on ainakin Africa Cafe, jossa 15 € saa 20 ruokalajin illallisen ja lähtee maha liian täynnä pyörimään kohti hotellia (tai yökerhoa) ja Mama Africa baari Long Streetilla, jossa käy kaiken värisiä ja kokoisia ihmisiä. Mutta ulkona illalla syönti on kuitenkin mukavinta ja ainakin romanttisinta sea pointin ja bantry bayn alueella.

Itse olen vaaleista vaalein viikinki ja erotun massasta jo (satojen)metrien päästä, mutta en ole vielä minkään sortin ryöstö yrityksiin törmännyt. Ulkomaalaiset ovat siis toivottuja vieraita ja tippien toivossa palvelu on useimmiten erittäin hyvää.

Mukavaa matkaa ja toivottavasti vinkeistä on edes jotain hyötyä.

Nipe

(Ps. Admin herjasi laittamistani nettisivujen linkeistä, mutta googlettamalla löytänet halutessasi ylläolevan jutun majapaikat, ravintolat ja päiväretkiyhtiöt)
Vieras

Kruger

ViestiKirjoittaja Tiedustelija » 28 Heinä 2008, 10:30

Moi !
Olen kierrellyt Krugerin puistoa vuosina 2002, 2005 ja nyt menen jälleen joulunaikaan. Jouluna siellä on melko lämmintä(huiput +40) ja sadekuurot saattavat iskeä iltapäivisin. Olen yöpynyt teltassa, joka on minusta mahtavaa, koska kuulee kaikki yön äänet. Eläimiä näkee todella hyvin ja lintujakin on mahtavasti, jos ne sattuvat kiinnostamaan.
Olemme menneet vuokra-autolla Johannesburgista. Meidän seurueeseen on kuulunut kolme perhettä lapsineen. Meille ei ole sattunut mitään varkaustapauksia, eikä muutakaan vastaavaa. Olemme kierrelleet myös pikkukyliä, jotka ainakin päiväaikaan vaikuttavat melko turvallisilta.

:D
Tiedustelija

ViestiKirjoittaja Jartsa » 28 Heinä 2008, 20:46

Kiitos Nipelle ja Tiedustelijalle arvokkaista matkavinkeistä.
Tulen hyödyntämään matkavinkkejänne sikäli mikäli kun pääsen
ensi talvena vierailemaan Etelä-Afrikassa.
Kaikki info on tervetullutta.

Jartsa
Jartsa

ViestiKirjoittaja WB » 06 Marras 2009, 18:44

Jartsa, pääsitkö käymään Etelä-Afrikassa? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksistasi.

Menemme ensi kesäkuussa katsomaan futiksen MM-lopputurnausta (lippuja otteluihin Durbanissa, Cape Townissa ja Johannesburgissa) sekä Etelä-Afrikan luontoa. Ensimmäinen reissumme päiväntasaajan eteläpuolelle.

Onko kellään kokemuksia automatkasta JNB:sta Durbaniin? Tarkoituksemme on ajaa se vuokra-autolla.

23 päivän reissustamme viimeinen viikko on "futisvapaa" ja tarkoitus on sinä aikana tutustua mm Krugerin luonnonpuistoon. Mitä muita suositeltavia kohteita on kohtuullisen ajomatkan päässä sieltä? Entä pärjääkö puistossa tavallisella medium/kompakt h-autolla vai pitäisikö vuokrata jeeppi?

Kaikki vinkit tervetulleita :)
WB

matkalle lähdössä 2011

ViestiKirjoittaja Vieras » 07 Elo 2011, 14:43

Kiitos kaikille tälle palstalle kirjoittaineille. Hyviä vinkkejä, ja kivalta kuullostaa. Meillä matka marras-joulukuussa Cap Towniin ja Kruegeriin.
Tetsuro
Vieras

Re: matkalle lähdössä 2011

ViestiKirjoittaja Vieras » 09 Marras 2011, 12:03

Moi. Mekin olemme lähdössä lasten, 5 ja 8 v pojat, kanssa Cape towniin joulun jälkeen. Olemme matkassa 2 viikkoa. Vuokrasin auton Cape townista. Nyt kun olen ajan kanssa tutustunut kohteeseen, alkoi mieleni tehdä myös pohjoisen puistoihin. Tietääkö kukaan miten auto kulkisi junassa halki maan? Olisi tietenkin kannattanut vuokrata auto matkan alkupääksi Cape Tonista ja loppupääksi Krugerista + lennot takaisin pohjoisempaa. Valtava maa!!! Telttailu kuulosti muuten hauskalta. Luulen, että kokeilemme sitä ainakin jossain vaiheessa matkaa.
Vieras

Paluu Afrikka