Playa del Carmen

Valtio: Meksiko
Virallinen kieli: Espanja
Rahayksikkö: Meksikon peso (MXN)

Matkanjärjestäjät

Lomat.infon tietojen mukaan seuraavat suomalaiset matkanjärjestäjät järjestävät matkoja tähän matkakohteeseen:

Keskustelu

Keskustele matkakohteesta Playa del Carmen ja muista Meksikon matkakohteista Lomat.infon keskustelupalstalla.

Matkakertomukset

Oletko käynyt tässä matkakohteessa? Kerro kokemuksistasi tai anna vinkkejä matkaa suunnitteleville tällä lomakkeella.

kyselkää hintoja

Hola!
Tulimme eilen Playa del carmenista. Paikka oli tosi fantastinen ja ihmiset ihania ja tunsimme olomme turvalliseksi. Olimme pdc:ssa omatoimi matkalla ja asuimme Mayan Palacessa. Matkat nähtävyyspaikoille yms. ostimme muualta kuin hotellilta ja säästimme kyselemällä sievoisen summan. Paljon jäi näkemättä joten palaamme varmasti vielä takaisin.

annika - 24.03.2009

PdC

Buenos dias, amigos!

Palattiin eilen häämatkalta Meksikosta.

Häämatkamme oli aivan ihana!!! Lämmintä oli koko matkan ajan noin +30 C. Pilvistä ei ollut kuin parina päivänä, mutta se ei haitannut yhtään.

Ensimmäisen viikon lomailimme Meridassa. Toisen viikon vietimme Playa del Carmenissa, jossa me nautittiin pääasiassa merestä ja auringosta. Tehtiin kolme retkeä. Omatoimisesti käytiin Cancunin edustalla sijaitsevalla Isla Mujereksen saarella (suom. Naisten saari). Otettiin siellä aurinkoa ja tutustuttiin saaren pieneen keskustaan. Itse saarikin oli minimaalinen, vain 8 kilometriä pitkä ja kilometrin leveä. Yhtenä päivänä oltiin sukellusveneellä ihastelemassa maailman toiseksi suurinta koralliriuttaa Cozumelin (Lintusaaren) edustalla. Sukellusvene laskeutui 30 metrin syvyyteen. Viikon hienoimpia kokemuksia oli retki Coba-intiaanien kylään viidakon keskelle. Pääsimme käymään Coba-mayojen kotona, kylän pienessä taco-tehtaassa ja tapasimme ihania lapsia, jotka olivat niin innoissaan meidän näkemisestä, että he kaatoivat päiväkotinsa aidan! :) Viidankon keskellä meitä kuljetettiin Maya-limusiineilla eli polkupyörillä, joiden etuosaan oli hitsattu kärryt. Kävimme ihastelemassa steeloja eli aikakiviä. Ne olivat vuodelta 700 jälkeen Kristuksen. Mayojen mukaan 20.12.2012 tapahtuu jumalat näyttävät voimansa. Tuo päivämäärä on hakattu useampaakin steelaan. Tuona päivänä planeetat ovat kuulemma samassa linjanssa keskenään. Mayat olivat hyvin perillä planeettojen ja auringon liikkeistä. Heidän kaikki pyramidinsakin ovat rakennettu niin, että esim. joka vuosi kevät- ja syyspäivän tasauksien aikana valo osuu tietyssä kulmassa heidän pyramideihinsä. Auringon valo menee esim. yhdestä ovesta sisään ja tulee toisesta ulos tai aurinko ja pyramidin varjot luovat pyramidin portaille kukulkanin eli sulkakäärmeen varjon. Kukulkan oli Mayojen pääjumala. Chichen Itzan pyramidissa on 91 porrasta kaikilla neljällä sivulla + ylhäällä kaikkien portaiden päällä vielä neliön muotoinen muodostelma. Näistä luvuista tulee yhteensä 365 eli yhtä paljon kuin vuodessa on päiviä. Coban matkalla käytiin tippukiviluolassa, jossa oli myös cenote. Vesi siellä oli uskomattoman kirkasta!

Opiskeltiin Carmenissa myös vähän espanjaa. Meidän hotellilla järjestettiin kolmena päivänä espanjan tunnit. Me ehdittiin osallistumaan niistä yhdelle. Hotellissa oli kymmenkunta viihdyttäjää. He vetivät päiväohjelmia eli espanjan tuntia, vesivoimistelua, lentopalloa, pingistä, salsatunteja jne. Iltaisin he vastasivat lasten minidiscosta ja hotellivieraiden tanssittamisesta. Joka ilta hotellilla esitettiin erilainen show. Oli grease-musikaalia ja Las Vegas -showta.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. :) Meillä oli Carmenin viikko All inclusive. Viikon puolivälissä alkoi vähän jo kyllästyä ruokiin vaikka siellä oli kyllä vara valita mistä vaan.

Meksikolaiset ihmisest ovat uskomattoman ystävällisiä. He eivät tuputa mitään ja ystävällinen käytös on aitoa, ei mitään mielistelyä. Mayat ovat tosi suloisia ja pieniä!!! Keskipituus heillä on varmaan jotain 140 - 150 cm.

Parasta lomassamme oli aurinko, lämpö, meri, mayat, pyramidit ja cenotet! Ja tietty se, että saimme nauttia tästä kaikesta yhdessä.

Sasha - 29.01.2008

Riu tequila hotelli

Paikkana Playa del Carmen vastasi tai jopa ylitti odotuksemme, mutta hotellimme Riu Tequila ei vastannut ilmoitettua tasoa. Olimme matkalla joulukuun alussa ja saimme aluksi kaksi huonetta, joista toisessa haisi vahvasti home ja toisessa oli kitkerä palaneen haju. Valittimme huoneista ja saimme huoneet vaihdettua. Homeen hajuisia huoneita oli kuulemma varsinkin alakerroksissa. kannattaa siis vaatia rahoilleen ja odotuksilleen vastinetta eikä tyytyä puuteellisiin oloihin.Muuten hotelli sai meiltä täydet pisteet, palvelu oli ystävällistä ja paikat siistinä. Hotellihuoneissa kuluneisuutta, mutta yleiset tilat hyvässä kunnossa. Hotellimme ranta oli romahtanut edellisen myrskyn seurauksena eli suuri osa valkeaa hiekkaa oli huuhtoutunut mereen. Rannasta saimme kuitenkin nauttia sillä teimme reippaita kävelyreissuja etelään päin ja lyhyen matkan päässä oli lähes tyhjää ranta-aluetta. Vatsatauteja emme saaneet,vaikka kävimme kaupungillakin syömässä.
Kaiken kaikkiaan hieno paikka.

Margeetta - 12.12.2007

Playa del Carmen, Meksiko

Hei. Olimme 2 v. sitten Playa del Carmenissa, Riu Yucatan-hotellissa, mikä on all inkl. hotelli, eli kaikki kuuluu hintaan.

Koko hotellialue on vartioitu, hyvätasoinen paikka, missä hyvä palvelu. Ihana ranta, lämmin vesi (tosin vedessä on pieniä värittömiä polttavia kaloja..)

Riu-hotellialueen lähistöllä on riittävästi palveluita, ja paljon nähtävyyksiä jo 100 km säteellä. Kulkea kannattaa omiin nimiin, esim. päätietä kulkevilla Collectivo-busseilla. Ne ovat edullisia ja kulkevat tiheään tahtiin. Ottavat kyytiin jos turisti seisoo tien vieressä ja tilaa on...

Lisäksi ostimme Chitzen Itzaan (lähistön paras Maya-rauniopaikka) paikalliselta matkanjärjestäjältä hienon ja hyvän reissun. Suosittelen! Kannattaa ottaa selvää ennakkoon tiettyjen kohteiden pääsylipuista (mm. Cxaret ja Xel-Ha) jotka hipoo mielestäni kohtuuttomuuden rajoja. Pääsääntönä on, että rauniopaikat ja luonnonpuistot ovat halpoja, rakennetut turistirysät ylihinnoiteltuja.

Nyt olemme lähdössä toistamiseen Carmeniin, niin kivat muistot jäi mukavasta paikasta, hyvästä hotellista ja ystävällisistä ihmisistä.

Nähtävää meille nimittäin jäi vielä toiseksikin kahdeksi viikoksi, tällä kertaa aiomme käydä myös Meridassa.

Ps. Riussa tuli vatsatauti, mutta ilmoitettuamme vastaanottoon, lääkäri tuli 15 minuutissa! Tosin lasku oli monta sataa taalaa. Joten ottakaa ihmeessä matkavakuutus. Onneksi meillä oli.