Merida

Valtio: Meksiko
Virallinen kieli: Espanja
Rahayksikkö: Meksikon peso (MXN)

Matkanjärjestäjät

Lomat.infon tietojen mukaan seuraavat suomalaiset matkanjärjestäjät järjestävät matkoja tähän matkakohteeseen:

Keskustelu

Keskustele matkakohteesta Merida ja muista Meksikon matkakohteista Lomat.infon keskustelupalstalla.

Matkakertomukset

Oletko käynyt tässä matkakohteessa? Kerro kokemuksistasi tai anna vinkkejä matkaa suunnitteleville tällä lomakkeella.

Mayoja ja riippumattoja

Buenos dias, amigos!

Palattiin eilen häälomalta Meksikosta. Lento tehtiin mennen tullen Kanadan Halifaxin kautta.

Häämatkamme oli aivan ihana!!! Lämmintä oli koko matkan ajan noin +30 C. Pilvistä ei ollut kuin parina päivänä, mutta se ei haitannut yhtään.

Ensimmäisenä viikkona Meridassa osallistuttiin kolmelle retkelle. Käytiin kaupunkikiertoajelulla, Chicken Itzassa ja Uzmalissa. Chicken Itza ja Uzmal ovat vanhoja Maya-kaupungeja, joissa on mahtavat pyramidit ja arkeologiset alueet. Aivan uskomattomia paikkoja! Uzmalissa pääsimme nousemaan yhden pyramidin päälle. Sieltä avautuivat upeat näkoalat Jukatanin ylle. Chicken Itzan retkellä käytiin uimassa cenotessa eli luonnonkaivossa. Niitä on paljon Jukatanin niemimaalla, varmaan myös muualla Meksikossa. Cenotet ovat syntyneet rankkasateiden aikana, kun vesi on romahduttanut kalkkikivipitoisen maan ja pohjavesi on täyttänyt kaivot. Tämä cenote, jossa me kävimme uimassa oli 30 metriä maan pinnan alapuolella, 50 metriä leveä ja 30 metriä syvä. Noista kahdesta Maya-kaupungista pidin enemmän Uzmalista. Alue oli puistomainen ja siellä ei ollut yhtään ainutta kaupustelijaa. Illalla nautimme tähtitaivaan ja täyden kuun alla Mayojen kulttuurista ja Uzmalista kertovasta valo- ja musiikkishowsta. Se oli tosi upea. Sen aikana valaistiin kaikki alueen pyramidit vuoron perään mustaa taivasta vasten. Muut neljä päivää otettiin aurinkoa Fiesta Americana -hotellimme uima-altaalla, uitiin, tutustuttiin omatoimisesti kaupunkiin ja käytiin shoppailemassa. Riippumatot ja Panama-hatut ovat Meksion must-tuotteita. Ostettiin molemmat. Merida on miljoonakaupunki, mutta se oli tosi rauhallinen ja turvallinen paikka. Kävimme Meridasta käsin myös Meksikonlahden rannalla, Progreso-nimisessä kalastajakaupungissa. Menimme sinne paikallisbussilla ja vietimme rannalla koko päivän. Merida-viikon jälkeen olikin sitten kiva siirtyä Karibianmeren rannalle Playa del Carmeniin kesti nelisen tuntia.

Parasta lomassamme oli aurinko, lämpö, meri, mayat, pyramidit ja cenotet! Ja tietty se, että saimme nauttia tästä kaikesta yhdessä.